Tuesday, May 27, 2008

POLITIK

Politik ialah proses dan kaedah membuat keputusan untuk sesuatu kumpulan. Lazimnya istilah politik digunakan untuk merujuk kepada kerajaan atau pemerintah sesebuah negara. Hakikatnya, tingkah laku politik juga boleh didapati dalam institusi korporat, akademik, agama, dan institusi lain. Disiplin politik atau sains politik merupakan kajian berkaitan tingkah laku politik dan meneliti kemampuan dan penggunaan kuasa, misalnya: kemampuan mendesak kehendak seseorang kepada yang lain.

Politik merupakan satu kaedah untuk manusia menyusun tindakan seseorang untuk kebaikan bersama (atau kebaikan individu). Perbezaan antara politik dengan etika dan sosial ialah di dalam politik terdapat banyak persoalan berdebat ( debated questions ). Umumnya, ahli teori berpandangan ruang lingkup kehidupan berpolitik melibatkan penggunaan sedikit kekerasan kerana politik mempunyai hubungan langsung dengan konflik.

Menjuarai suatu konflik politik bermakna merebut kuasa daripada satu kumpulan atau entiti dan menyerahkannya kepada kumpulan lain. Ramai akan sependapat bahawa konflik politik boleh dengan mudahnya menjadi zero-sum game, iaitu tiada yang dipelajari atau diselesaikan, melain menentukan "siapa menang, siapa tewas". Lenin pernah membicara politik ialah siapa yang boleh lakukan apa kepada siapa (Who could do what to whom ). Manakala, seorang ahli sains politik, Harold Lasswell pula mengatakan politik adalah siapa yang dapat apa, bila dan bagaimana (who gets what, when and how).

Konflik politik juga boleh dilihat sebagai persoalan bagaimana menyelesai pertikaian moral yang cukup serius sehinggakan ia membentuk ancaman gangguan masyarakat. Walhasil ini akan melibatkan kesungguhan mengatur proses perundingan atau diplomasi yang sering cenderung mengurangkan keganasan. Lazimnya, keadaan ini diiktiraf sebagai matlamat utama peradaban. Bernard Crick, ahli teori utama pada pandangan ini, seterusnya mengutara satu lagi idea bahawa politik itu sendiri hanyalah "etika yang dilakukan di hadapan umum", bermakna organisasi awam boleh bersetuju, tidak bersetuju, atau campur tangan untuk mencapai kesudahan yang diingini atau proses menyeluruh yang lengkap.

"Politik" barangkali membawa maksud pejoratif terutamanya apabila merujuk ruang lingkup kerja dalaman sesebuah institusi. Walhasil sesuatu keputusan dibuat atas dasar politik akan memberi ilustrasi bahawa keputusan tersebut dipengaruhi oleh keperluan runcit daripada keutamaan objektif atau kebaikan bersama.

Sebenarnya, politik telah wujud sebelum ketamadunan manusia lagi. Umumnya, primat hidup berkumpulan dan menyususn "hierarki dominan" (dominance hierarchies ). Individu bertaraf tinggi gemar untuk merebut kawasan, makanan, dan peluang mengawan daripada individu yang mempunyai kedudukan yang lebih rendah melalui pelbagai cara pula. Ini bermakna lebih tinggi taraf seseorang individu maka lebih besar ruang kekerapannya untuk berjaya membiak dan mengawan, selain memiliki lebih banyak sumber pelaburan bagi menjamin kelangsungan hidup keturunannya.

Status ini tidak kekal kaku. Ia bersifat dinamik menurut beberapa faktor yang berubah, lazimnya faktor umur, jantina, kecerdasan, dan keagresifan. Taraf juga sangat bersandar kepada keupayaan untuk memproleh sokongan yang lain. Malah, dorongan mengekalkan kedudukan dan pengetahuan masyarakat barangkali merupakan peledak evolusi perkembangan otak lebih besar bagi manusia. Permulaan politik manusia dikenal pasti berpola kumpulan-kumpulan tersusun seperti keluarga, kerabat (clan), dan suku kaum (tribes).

V.G. Childe memberi ilustrasi peralihan masyarakat manusia yang berlaku sekitar 6000 BC sebagai Revolusi Bandar. Lantaran keperluan kawasan pendudukan yang padat maka beberapa kriteria jelas dadpat mencerminkan terbinanya konsep perbandaran ini. Antara kriteria tamadun baru ini ialah:

1. Penstrataan Institusi Sosial (institutional social stratification (dominance hierarchy))
2. Jentera Khas bukan-agrikultur contohnya peguam dan ahli agama.(non-agricultural specialised crafts (including priests and lawyers) )
3. Percukaian
4. Penulisan

Menyorot perkataan "Politik" itu sendiri, diambil dari perkataan Yunani “Polis” yang bermaksud bandar, jelas mengambar maksud yang diketengahkan oleh V.G. Childe. Olahan maksud politik yang pertama telah ditemui dalam Hesoid dengan petikan, "Bagaimana cara terbaik manusia tinggal dalam bandar, dan dengan patuh kepada apa?". Kemudian ia ditulis semula sebagai, "Bagaimana manusia mengatur haluannya?". Bagi masyarakat Yunani, ia adalah applikasi sebab musabab untuk hidup. Politik adalah susunatur masyarakat melalui desakan mencapai matlamat yang sama; seperti harmoni antara kelas masyarakat di Athens di bawah Solon, atau perniagaan dan perdagangan, atau bagi perperangan seperti masyarakat Doric di Crete dan Sparta.

Penulisan politik boleh dipecah kepada 2 kategori. Kategori pertama berkaitan “bagaimana politik”, dan yang kedua berkenaan "mengapa politik". Contoh penulis strategi (kategori pertama) ialah Sun Tzu, Niccolo Machiavelli, dan George Washington Plunkitt. Manakala contoh ahli penulisan falsafah pula (kategori 2) ialah Plato, Aristotle, Locke, Mills, Thomas Jefferson, Marx dan Mao.

Pengarang pengkajian politik telah menggambari dan mempengaruhi sistem politik dunia. Niccolo Machiavelli telah mengarang The Prince semasa tinggal dalam negara monarki. The Prince berkisar analisa politik dalam sistem monarki, pada 1513. Karl Marx dan Friedrich Engels pula menerbitkan The Communist Manifesto pada tahun 1848risalah yang bertanggungjawab atas pembentukan asas bagi Socialisme dan Komunisme sepanjang abad ke 19 dan 20.

Hari ini, umumnya kajian berkaitan politik terarah pada Demokrasi, dan bagaimana acuannya mewarnai keputusan yang perlu dibuat. Perlu diperhatikan, selain dipengaruhi gelombang besar ini politik juga merupakan aktiviti masyarakat, justeru ia akan bergantung kepada pola tertentu sebagaimana yang lain. Ahli Sains Politik ialah ahli akademik yang mengadakan kajian terhadap aliran politik sesebuah negara. Mereka meneliti pilihan raya, pendapat umum, kegiatan organisasi, fahaman ahli atau persatuan politik, pengaruh ahli-ahli politik, dan sebagainya.

Di universiti-universiti Amerika Syarikat, Sains Politik dibahagikan kepada beberapa jurusan contohnya Politik Amerika (American Politics), Politik Perbandingan (Comparitive Politics), Hubungan Antarabangsa (International Relation), Undang Undang Awam (Public Law) dan Teori Politik (Political Theory). Sebahagian jurusan ini adakalanya bertindih dengan disiplin akademik yang lain seperti falsafah, undang-undang, sosiologi, antropologi, dan sejarah.

No comments: