Saturday, May 31, 2008

POLITIK MALAYSIA

Politik Malaysia berada dalam klasifikasi sistem Demokrasi Berparlimen di bawah sistem pentadbiran Raja Berperlembagaan. Malaysia diketuai oleh Seri Paduka Baginda Yang di-Peruan Agong yang dipilih daripada sembilan sultan negeri Melayu untuk berkhidmat selama lima tahun sebagai Ketua Negara dan Pemerintah Tertinggi Angkatan Tentera.

Sistem ini berasaskan sistem pentadbiran Westminster kerana Malaysia adalah bekas tanah jajahan British. Kuasa Eksekutif ditentukan oleh kabinet yang dipimpin oleh Perdana Menteri. Berpaksikan Perlembagaan Malaysia, Perdana Menteri mestilah alhli anggota Dewan Rakyat, yang pada pandangan Yang di-Pertuan Agong, memimpin pihak majoriti dalam parlimen. Manakala kabinet pula adalah seorang ahli parlimen yang dipilih daripada Dewan Rakyat atau Dewan Negara.

Politik Malaysia merupakan sistem parlimen dwidewan iaitu Dewan Rakyat dan Dewan Negara. Dewan Negara terdiri daripada 70 ahli terpilih selama 3 tahun. Pemilihan anggotanya boleh dikategorikan kepada dua: 26 anggota dipilih oleh Dewan Undangan Negeri untuk mewakili 13 negeri. Manakala, 44 anggota lagi dilantik oleh Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong atas cadangan Perdana Menteri, termasuk dua anggota daripada Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, dan satu keahlian masing-masing daripada Wilayah Persekutuan Labuan dan Putrajaya.

Dewan Rakyat pula terdiri daripada 222 keanggotaan dan setiap ahli mewakili satu kawasan pilihan raya. Ahli dipilih berdasarkan sokongan ramai menerusi pilihan raya. Setiap anggota Dewan Rakyat memegang jawatan selama 5 tahun, dan setelah itu pilihan raya yang baru akan dilaksanakan.

Dalam sistem Politik Malaysia, kuasa perundangan melibatkan dua kuasa kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri. Kuasa ini ditentukan oleh parlimen. Undang-undang tertinggi ialah Perlembagaan Malaysia dan majoriti dua pertiga di parlimen diperlukan untuk sebarang perubahan. Walau bagaimanapun, peratusan anggota pihak pemerintah sentiasa melebihi nisbah ini. Undang-undang kedua ialah undang-undang Syariah khusus kepada orang Islam di Malaysia. Sultan adalah Ketua Agama Islam dan kuasa ini tertakluk kepada kerajaan negeri. Perlu diketahui bahwa undang-undang Syariah ini agak berbeza mengikut negeri.

Sistem Legaliti Malaysia adalah berasaskan kepada undang-undang British. Walau bagaimanapun, umumnya undang-undang dan konstitusi telah diambil daripada undang-undang India. Mahkamah Persekutuan meneliti semula keputusan yang rujuk daripada Mahkamah Rayuan; ia mempunyai kuasa asal dalam hal ehwal konstitusi dan dalam perselisihan antara negeri-negeri atau antara kerajaan persekutuan dan sesebuah negeri. Semenanjung Malaysia, Sabah dan Sarawak setiap satunya memiliki Mahkamah Tinggi. Kerajaan Persekutuan mempunyai kuasa terhadap hal ehwal:

1. Luar Negara
2. Pertahanan
3. Keselamatan Dalam Negeri
4. keadilan (kecuali kes-kes undang-undang sivil di kalangan orang Melayu dan orang-orang Muslims yang lain dan juga orang-orang asli, yang diletakkan di bawah undang-undang Islam dan tra tradisi)
5. warganegara persekutuan
6. kewangan
7. perdagangan
8. industri
9. komunikasi
10. penngangkutan.

Keadaan Politik Malaysia

Parti politik terbesar Malaysia iaitu Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO) telah berkuasa bersama parti komponen yang lain sejak Kemerdekaan Malaya pada 1957. Pada 1973, perikatan parti yang berteraskan kaum telah digantikan dengan perikatan yang lebih besar – Barisan Nasional (BN), yang terdiri daripada 14 parti. Hari ini BN mempunyai tiga parti komponen utama iaitu UMNO, MCA (Pertubuhan Cina Malaysia) and MIC (Kongres India Malaysia). Perdana Menteri Malaysia adalah ahli daripada parti Melayu (UMNO) di dalam BN.

Politik Malaysia menjelang September 1998 gawat apabila Perdana Menteri, Mahathir Bin Mohamad telah menyingkir Timbalan Perdana Menteri, Anwar Ibrahim, atas tuduhan melakukan perbuatan tidak bermoral dan juga korupsi. Anwar menyatakan bahawa pemecatannya berpunca daripada perbezaan politik antaranya dan Mahathir. Beliau telah menggerakkan beberapa siri demonstrasi untuk mendesak dilaksanakan reformasi terhadap sistem Politik Malaysia. Akibatnya Anwar telah ditangkap, dipukul semasa ditahan dalam penjara (termasuk ditumbuk oleh Ketua Polis Negara ketika itu). Seterusnya, didakwa atas kesalahan rasuah, dalam konteks undang-undang dan moral termasuklah menghalang proses pengadilan dan liwat.

April 1999, beliau didapati bersalah terhadap empat pendakwaan rasuah dan dihukum penjara 6 tahun. Pada Ogos 2000, Anwar telah sekali lagi didapati bersalah atas pendakwaan liwat dan dijatuhi hukuman 9 tahun berturut-turut setelah hukuman pertama dilaksanakn (6 tahun penjara). Semua perbicaraan telah dinilai oleh pemerhati politik Malaysia tempatan dan antarabangsa sebagai zalim. Sabit kesalahan Anwar berkenaan kes liwat kemudiannya telah diubah, dan beliau telah dibebas setelah menyempurnakan 6 tahun penjara bagi kes rasuah. Dalam Pilihan Raya Umum November 1999, BN telah kembali berkuasa dengan tiga perempat daripada keseluruhan kerusi parlimen, tetapi kerusi UMNO menurun daripada 94 ke 72. Pakatan pembangkang Barisan Alternatif (BA), yang diketuai oleh Parti Islam Se-Malaysia (PAS), telah memperoleh peningkatan jumlah kerusi kepada 42. Di saming itu, PAS kembali menguasai kerajaan negeri Kelantan dan berjaya merampas negeri Terengganu.

Perdana Menteri kini ialah Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi (mesra dengan panggilan 'Pak Lah'). Beliau mengambil alih pentadbiran Kerajaan Malaysia ekoran persaraan Dr. Mahathir (Tun Dr. Mahathir) pada 31 Oktober 2003. Pak Lah dalam politik Malaysia dinilai sebagai tokoh yang lebih toleransi dan lembut pendekatannya berbanding Tun Dr. Mahathir yang lebih berterus terang dan bersifat konfrontasi. Beliau berjanji akan meneruskan dasar-dasar agenda pembangunan Tun Dr. Mahathir tetapi kurang membuat kenyataan pengisytiharan berkaitan dasar luar berbanding Tun Dr. Mahathir yang sering menyelar negara barat terutamanya Amerika Syarikat dan Australia.

Menyoroti politik Malaysia dalam Pilihan Raya Umum Mac 2004, Pak Lah yang mengetuai BN telah berjaya meraih keputusan undi paling besar dengan BN menguasai semula negeri Terengganu. Dan, dalam tahun 2005 Tun Dr. Mahathir mengulas kemenangan besar ini dengan berkata bahawa negara ini harus mempunyai kerajaan yang kuat tetapi tidak terlalu kuat. Suatu majoriti dua pertiga sudah mencukupi tetapi suatu kemenangan dengan majoriti melebihi 90% adalah terlalu kuat. Suara parti pembangkang tetap diperlukan untuk memperingat parti pemerintah daripada membuat kesilapan. Ini kerana sekiranya tiada tentangan daripada pihak pembangkanag maka setiap tindakan parti pemerintah dirasai sebagai sentiasa betul.

Pilihan Raya Umum 2008 menyaksikan parti-parti pembangkang berhasil menafikan penguasaan majoriti dua pertiga BN di parlimen buat pertama kalinya dalam politik malaysia sejak tahun 1969 (hanya 82 daripada 222 kerusi) di Dewan Rakyat. Tiga parti pembangkang penting, iaitu Parti Keadilan Rakyat (PKR), Parti Tindakan Demokratik (DAP) dan PAS seterusnya cuba membentuk satu perikatan baru bergelar Pakatan Rakyat (PR).

No comments: